Mit jelent a buddhizmus gyakorlása?
A tudományok és a vallások megmondják, hogy a dolgok hogyan vannak, mi a világ, hogyan keletkezett, mi a feladatunk, hogyan lehetünk jóravaló személyek.
Ha a kételkedők keresővé válnak, belső útjuk minden fordulója új ismereteket nyit meg. Mindannyian nagyon értékesek vagyunk. Rendelkezünk elegendő képességgel és bölcsességgel ahhoz, hogy létünk valódi értékeit feltárjuk, és formába öntsük. Ebben nem szükséges, sőt nem is lehetséges másokra hagyatkozni. Igaz értékeink éppen attól igazak, hogy mi magunk tapasztaljuk meg őket. Óriási szemlélet-különbséget tapasztalhat a kereső, amikor megismeri Buddha szavait:
„Ó tudós, bölcs emberek,
Amint az aranyműves, vásárlás előtt,
Az aranyat jól megvizsgálja,
Égetve, vágva és csiszolva
Éppúgy vizsgáljátok meg s fogadjátok el szavaim,
S ne puszta tiszteletből irántam.”
A nyugati ember nem ezt a látásmódot ismeri. Megszoktuk a kész válaszokat, megoldásokat. Arra nevelnek bennünket, hogy mások által megtapasztalt és könyvekben leírt „igazságokat”, információhalmokat tanulással, kívülről belsővé téve tároljuk elménkben, és különböző helyzetekben e-szerint alkalmazzuk. Tévesen azt tanítják, hogy a valóság kívül van, és a világot a külső világ dolgai alkotják.
A külső világ megnyilvánulásainak bűvöletében élünk, ugyanakkor belső világunk dolgait nem ismerjük. Belső világunk egyáltalán nem tartozik hozzá valóságképünkhöz. Gondolataink, érzéseink világában általában bizonytalanok, zavarodottak, tanácstalanok vagyunk. Csak azt vesszük észre, amit szokásaink megengednek.
A gyakorláshoz vezető út első feltétele, hogy hagyjuk el a mások által ránk kényszerített normákat, és induljunk el saját utunkon. Elsődleges spirituális felismerés: ami a bensőnkben történik, az megjelenik a fizikai szinten. A buddhista gyakorlatozás, belső utazás, a tapasztalás útja.
Ennek az útnak a tanítói legyenek, bármely buddhista iskola képviselői, nem próbálnak kész válaszokat adni. Tanításaik nem írják elő, mit csináljunk, csak útjelző táblákkal, útmutatásokkal szolgálnak. Az út végigjárása, a válaszok megtalálása pedig a mi lehetőségünk, saját ritmusunkban, saját személyiségünk diktálta módon. Buddha tanítása bensőnk feltárásának tudománya és művészete, mely során megismerhetjük tudatunk, és az általa teremtett jelenségvilág valódi természetét. Emellett ez az út egyben életbölcselet is, amely foglalkozik az élet értelmével, és segít megértenünk, hogy hogyan oldhatjuk meg magunk és a világ szenvedésének kérdéseit.
Buddha a tanulás, elmélkedés és gyakorlás hármasságában határozta meg a tan helyes megközelítését. Fontos, hogy e hármasság kiegyensúlyozott módon legyen jelen életünkben.
Gyakorlás: a meditáció, és szertartásokon való részvétel. Idővel életszemléletté válik. Ha a mindennapokba sikerül belevinnünk az egyhegyű szemlélődést, mint, tapasztalási formát, rájöhetünk, hogy a gyakorlás kiterjeszthető a meditációs gyakorláson túl a hétköznapi tevékenységekre is. Hisz minden élő és élettelen, ami körül vesz bennünket, tükröt tarthat nekünk. Minden pillanat egy újabb lehetőséggel szolgál, hogy felismerjük saját természetünket, működésünket. Emlékeztessük magunkat arra, hogy csak egy valóság van, a jelen pillanat valósága, az, ami éppen van. Ez is, mint minden, a következő pillanatban már elmúlik.
Éber nyitottságra van szükség ahhoz, hogy mindig azt lássuk, ami éppen van. Ezt nevezhetnénk akár meditatív életnek is, amelyben elengedjük az illúziókat. A bennünket körülvevő jelenségeket a valóságnak megfelelően kell megismernünk. és megértenünk, hogy azok változóak, nem rendelkeznek egy állandó minőséggel. Fölfedezzük, hogy a szemléletváltással más minőségben lehetünk jelen a világban.
Tudatosulhat bennünk, hogy mik azok a dolgok, kondicionált magatartásformák, megszokott minták, amelyek a hozzájuk való ragaszkodásunk által foszt meg szabadságunktól. Átértékelődnek a minket körülvevő tárgyak, történések jelentősége. Elengedhetjük a hozzájuk kötődő ragaszkodásunkat, birtoklási vágyainkat. Rájöhetünk arra, hogy az ezek birtoklása okozta öröm tiszavirág életű. Ezért nem nyújt tartós, kiegyensúlyozott, megelégedett állapotot.
Szabad választás: Ha mások várható reagálásától tesszük függővé, milyenek legyünk vele, akkor nem választottunk szabadon. Ez megakadályozza, hogy tiszta odaadással közeledjünk bárki felé.
Erkölcsösség Nem a társadalmi szabályok, vagy vallási dogmák alapján működő szabály, hanem a személyes tisztesség. Fontos, hogy mi magunk helyeseljük-e vagy nem, amit tettünk. Buddha tanításai adnak támpontot, segítenek az önvizsgálatban.
Elfogadás: Mások elfogadása bensőséges élmény. Elfogadás nélkül nem tudunk nyitottak lenni. Ismerjük fel előítéleteinket és önelégültségünket! Tanuljuk meg, hogyan lehet ezeket felismerni!
Felelősségtudat: Ha bensőséges viszonyban vagyunk másokkal, teljes felelősséget vállalunk önmagunkért. Tudjuk, hogy csak mi tehetjük magunkat boldoggá vagy boldogtalanná. Megérthetjük, hogy minden szenvedésünket saját magunk teremtjük.
Így a mi boldogságunk sem függ a másik ember tetteitől, viselkedésétől.
Mások meghallgatása: Nem lehetünk bensőségesek, ha nem hallgatjuk meg őt. Nem elég, ha készek vagyunk nyíltan és őszintén beszélni, meg is kell hallgatni a másikat. Az éber, elvárás nélküli figyelem segít, hogy megtapasztaljuk, ami éppen van. A jelenben létezünk, és a jelen tudatossága lényeges a bensőséges élményben.
Együttérzés: Növeli a bensőségességet, ha tudatában vagyunk annak, hogy minden ember lényegileg hasonló, ugyanúgy boldog, és szenvedéstől mentes szeretne lenni, mint mi. Több a hasonlóság bennünk, mint ami megkülönböztet egymástól.
Az együttérzés, a türelem és az önzetlenség gyakorlása teremti meg bennünk a nyugalmat és a boldogság örömét.
A jó gyakorlás az elengedés művészete. Megszabadulás a szokásoktól, függéstől, a minket fejlődésben akadályozó feltételektől.
„Ha valaki elér egy bizonyos szintet gondolkodása és lelki habitusa kialakításában és megszilárdításában, annak számára már minden, ami történik vele életében, olyan, mintha az addigi tanítás gyakorlati alkalmazása lenne. Minden eseményt, minden élményt, minden tapasztalatot a tanítás részeként lát.”
(Forrás: Orsovszky Gyöngyvér)
Kedves érdeklődők és gyakorlók! Szeretettel várunk a tavaszi programjainkra, bővebb tájékoztatás a honlapon www.ekfszr.hu.